
Executive Summary 2024
Houten, woensdag 10 september 2025, bestuur en directie Railsport Nederland
Algemeen
Railsport richt zich op het bevorderen van sportiviteit, duurzame vitaliteit en het welzijn van spoorwegmedewerkers. Deze
In 2024 heeft Railsport met succes invulling gegeven aan haar missie: het bevorderen van sportiviteit, vitaliteit en welzijn van spoorwegmedewerkers. Met een breed en gevarieerd programma zijn duizenden medewerkers en hun gezinsleden bereikt, wat zowel de individuele gezondheid als de onderlinge verbondenheid heeft versterkt.
Evenementen
50 eventdagen met in totaal 15.750 aanmeldingen, vrijwel allemaal volgeboekt.
Deelname
Populairste activiteiten waren de Dierentuindag (3.283 deelnemers), Duinrell Spektakeldag (3.027) en de Ski- en Snowboarddag (1.058). Nieuwe toevoeging Padel trok 271 deelnemers en was volledig volgeboekt.
Organisatie
Gemiddeld 8,86 fte in dienst; aangevuld met een breed ambassadeursteam van vrijwilligers. Streefcapaciteit: 10 fte.
Financiën
Een positief resultaat van € 64.000. Dit bedrag ligt onder de restitutiedrempel van € 100.000 en is toegevoegd aan het eigen vermogen.
Stakeholders
Structurele subsidie van NS (€ 706.000), ProRail (€ 187.000) en overige stakeholders (€ 22.000).
Fitcenter & Be Fit
Stabiel ledenaantal van circa 400 in het Fitcenter; Be Fit programma biedt medewerkers met bewegingsbehoefte of -angst een laagdrempelig startpunt.
Cultureel aanbod
Divers aanbod tegen aantrekkelijke kortingen; culturele deelname stimuleert deelname aan sportieve events.
Communicatie
217.982 websitebezoekers, 56.219 unieke deelnemers in de database, 21.899 unieke mailadressen en 4.032 social media-volgers.
Bijzondere ontwikkelingen
• De traditionele Railsportdag verloor haar vertrouwde locatie in Mill; zoektocht naar een volwaardig alternatief loopt.
• Railsport neemt de organisatie van het NS Jubilarissenfeest (april 2025) op zich.
• Aftreden van Hans Kamperman als secretaris per 31-12-2024, na ruim tien jaar waardevolle inzet.
Vooruitblik 2025
Railsport blijft inzetten op vitaliteit, verbinding en diversiteit in het aanbod. Met behoud van kwaliteit en financiële stabiliteit ligt de focus op het verstevigen van de relatie met stakeholders en het verder ontwikkelen van innovatieve evenementen.